سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه به والدینی مقتدر تبدیل شویم؟

اعتماد به نفس مناسب، سلاح کودک در برابر چالش‌های دنیاست. این اعتماد به نفس، سلامتی روان و شادی اجتماعی را برای فرزندان به ارمغان می‌آورد و عاملی برای خوشبختی و کلید موفقیت در بزرگسالی است. فرقی نمی‌کند چند ساله باشید، احساسی که نسبت به خودتان دارید بر رفتار شما تأثیر می‌گذارد. اگر نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید، راحت‌تر با دیگران همراه می‌شوید و به آنها هم احساس خوبی خواهید داشت. اعتماد به نفس کودکان تا حد زیادی به رفتار والدین وابسته است. حتی در هنگام خرید سیسمونی و قبل از تولد فرزندتان این احساسات و رفتارها در شما شکل می‌گیرد. در این مقاله چند راهکار برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان معرفی می‌شود. همراه ما باشید.

چند راهکار افزایش اعتماد به نفس در کودکان

1. فرزندتان را دوست داشته باشید.

اعتماد به نفس کودک زمانی شکوفا می‌شود که نوعی علاقه بی‌قید و شرط را ببیند. او را بغل کنید، ببوسید و به او بگویید که چقدر دوستش دارید. این نیاز به پذیرش و دوست داشتن، ذاتی است و بهتر است از خانواده شروع شود.

2. به کودک قدرت انتخاب بدهید.

فرصت انتخاب و تصمیم‌گیری برای کودکان کلیدی برای اعتماد به نفس است و به آنها احساس قدرت می‌دهد. آموزش تصمیم‌گیری را از سطوح ابتدایی شروع کنید و به تدریج پیشرفته‌تر کنید. مثلاً از او بخواهید منوی صبحانه را از میان تخم‌مرغ و مربا انتخاب کند. انتخاب‌های ساده از سنین خردسالی، قدرت تصمیم‌گیری او را تقویت می‌کند.

3. از کودک خود بخواهید در کارهای خانه کمک کند.

شاید تعجب کنید که کمک در کارهای خانه چه ارتباطی به افزایش اعتماد به نفس دارد. اما کمک گرفتن از کودکان برای مشارکت در کارهای خانه مانند چیدن میز صبحانه یا جمع کردن آن، احساسی از شایستگی را به آنها منتقل می‌کند. این احساس در ارتباط مستقیم با مهارت حل مسئله و سطح اعتماد به نفس است.

4. دانسته‌های خود را به کودکانتان آموزش دهید.

شما تا زمانی که فرزندانتان به سن نوجوانی برسند، قهرمان آن‌ها هستید. از این فرصت استفاده کنید تا آنچه درباره نحوه اندیشیدن، عمل کردن و صحبت کردن می‌دانید به آن‌ها بیاموزید و برایشان الگوی خوبی باشید. مشاهده موفقیت‌های شما به کودکان کمک می‌کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و به این نتیجه برسند که آن‌ها هم می‌توانند در آینده موفق شوند.

5. از ریسک کردن‌های سالم استقبال کنید.

کودکتان را به کشف چیزهای تازه، مانند خوردن غذایی متفاوت، یافتن دوستان جدید یا انجام ورزش‌های جدید تشویق کنید. با اینکه همیشه احتمال شکست وجود دارد، اما بدون ریسک کردن، موفقیت به دست نمی‌آید. اجازه دهید کودک شما تجربه‌های کم‌خطر را امتحان کند.

6. فرزندانتان را با دیگران مقایسه نکنید.

قیاس کودکان با یکدیگر، هرچقدر هم که درست باشد، منجر به تخریب اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. به جای این کار، استعدادها و ماهیت هر کدام از فرزندانتان را شناسایی کرده و به آن‌ها بها دهید.

7. اجازه دهید کودک کارهای شخصی‌اش را خودش انجام دهد.

صبور باشید و بگذارید کودک خودش کارهایش را انجام دهد. ممکن است کندتر و آهسته‌تر لباس‌هایش را بپوشد، اما این کار به او کمک می‌کند تا مهارت‌های جدیدش را تقویت کند. هرچه بیشتر او را به چالش‌های جدید دعوت کنید، بیشتر به صلاحیت و اعتماد به نفس او کمک خواهید کرد. بگذارید بداند هیچکس کامل نیست و هیچکس انتظار ندارد او همیشه بهترین باشد.

8. هرگز عملکرد کودکانتان را زیر سوال نبرید.

انتقاد از کار کودکان، آن‌ها را دلسرد و مأیوس می‌کند. بازخوردهای مفید و پیشنهادات خوب است، اما هرگز به آن‌ها نگویید در کاری بد عمل کرده‌اند. اگر کودک از نگران شدن یا عصبانی شدن شما پس از شکست خود بترسد، هیچگاه چیزهای جدید را امتحان نخواهد کرد. انتقاد و سرزنش والدین، عزت نفس و انگیزه کودکان را کاهش می‌دهد.

9. با کودکان خود وقت بگذرانید.

یکی از روش‌های ساده و بسیار موثر برای تقویت اعتماد به نفس کودکان، وقت‌گذرانی با آن‌هاست. فرقی ندارد برای صرف یک وعده غذایی یا چند دور دوچرخه‌سواری کنار هم باشید، از این زمان به بهترین نحو استفاده کنید. ایجاد رابطه قوی با فرزند و وقت‌گذرانی با او، تضمین‌کننده اعتماد به نفس او در تمام مراحل زندگی خواهد بود.

10. بگذارید کودکان مطابق سن‌شان عمل کنند.

از کودکتان انتظار نداشته باشید مثل بزرگترها عمل کند یا چندین سال از سنش جلوتر باشد. وقتی کودکی حس کند که فقط عمل کردن مثل بزرگترها خوب است، تلاش او برای برآورده کردن انتظارات مربوط به سنین بالاتر، اعتماد به نفسش را کاهش می‌دهد.

11. اشتباهاتشان را تصحیح نکنید.

اگر کودکتان در حال حل کردن یک معما یا پازل است و شما می‌بینید که قطعات پازل را در جای نادرستی قرار داده، نباید وارد عمل شده و راه حل را به او بگویید. بگذارید لذت فهمیدن اشتباه و تصحیح آن را خود کودک تجربه کند، حتی اگر اشتباه او مدتی طول بکشد. اشتباه کردن جزئی از پروسه یادگیری در کودکان است و وقتی کودکی خودش اشتباهش را تصحیح کند، اعتماد به نفسش افزایش می‌یابد.

روش برای تبدیل شما به والدینی مقتدر!

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تعیین‌کننده اصلی سلامت روان کودکان، سبک فرزندپروری والدین است. این مقاله دومین مقاله در مورد سبک‌های فرزندپروری و پرورش کودک است. سبک فرزندپروری به ترکیبی از استراتژی‌هایی اطلاق می‌شود که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار می‌گیرند.

انواع سبک فرزندپروری

همانطور که در مقاله پیش نیز بیان شد، محققان والدین را در چهار سبک معمول فرزندپروری دسته‌بندی کرده‌اند. سبک‌های فرزندپروری بر اساس دو عامل محبت و کنترل والدین به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

1. سبک مستبدانه: کنترل بالا و محبت کم

2. سبک سهل‌گیرانه: کنترل کم و محبت زیاد

3. سبک طردکننده: کنترل کم و محبت کم

4. سبک مقتدرانه: کنترل زیاد و محبت زیاد

برای تربیت بهتر فرزندتان، با انواع سبک‌های فرزندپروری آشنا شوید.

استراتژی‌های تبدیل شدن به والدینی مقتدر

1. گوش دادن به حرف فرزند: به جای روی کردن نظرات فرزندان را به گوش بگیرید و آن‌ها را تایید کنید. این نحوه رفتار باعث می‌شود کودکان احساسات خود را بهتر بیان کنند و از افزایش اعتماد به نفس برخوردار شوند.

2. تأیید احساسات: به جای نادیده گرفتن احساسات، این احساسات را تأیید کنید و به کودکان کمک کنید که یاد بگیرند چگونه احساسات خود را مدیریت کنند.

3. در نظر گرفتن احساسات: والدین مقتدر، احساسات فرزندان را در نظر می‌گیرند و به آن‌ها نشان می‌دهند که تصمیم‌گیری‌های خود را با احترام به احساساتشان انجام دهند.

4. ایجاد قوانین شفاف: قوانین خانه را شفاف و مشخص ایجاد کنید و دلایل پشت قوانین را توضیح دهید تا کودکان بفهمند چرا انتظاراتی از آن‌ها دارید.

5. هشدار برای مسائل جزئی: برای مسائل جزئی، به کودکان هشدار دهید تا بدانند چه عواقبی برای نقض قوانین خانه خواهد داشت.

این استراتژی‌ها به شما کمک می‌کنند تا به والدین مقتدری تبدیل شوید که احترام به احساسات و نیازهای فرزندان خود را با حفظ نظم و قانون به همراه دارند.